fbpx

mar 10, 2020

En sidste morgentur i Gallardo LP650-4

En sidste morgentur i Gallardo LP650-4 gennem København inden den skal i vinterhi.

Kendt for at være den første “helt nye bil”, som blev lavet af Sant’Agata under Audi ejerskab. Den markerede en tilbagevenden for Lamborghini for at have en mere økonomisk, brugbar superbil end dens tidligere legendariske line-up af V12’ere – noget Lamborghini ikke havde gjort siden Jalpa gik ud af produktionen i 1988.

Den nuværende Gallardo LP560-4 er et levende, skrigende bevis på at Lamborghini tager sin fremtid meget alvorligt. For selvom den er en hurtigere, lettere og er en mere kraftfuld version af Gallardoen, er den også den reneste, mest økonomiske samt effektive bil, som Lamborghini nogensinde har produceret.

“de gamle dage hvor du nærmest skulle være smidig som en 8 årige gymnastikpige for at komme ind i en lamborghini, er borte med gallardoen.”

Hvad betyder LP560-4 i Lamborghini-termer?

Som de gjorde da Murcielago blev faceliftet i 2006, har Lamborghini tilføjet en ny endelse på navnet. LP’en står for langsgående posteriore og refererer til det nord-sydlige motorlayout, der først blev brugt i LP400 Countach, hvor Miura havde en tværgående monteret V12. 560 er kraften i PS (552HK), og 4 tallet referer til Lamborghinis nu signutar firehjulstræk.

Du må ikke blive narret af det kendte, selvom det stadig er et dybt forførende design, er dette en helt anden bil end den tidligere Gallardo. For visuelt er der kun lavet få justeringer ift. den originale Gallardo – luftindtaget i fronten er større og ligner noget som må siges at være inspireret af ENZO ferrraien. Baglygterne er mindre og mere elegante og interiøret er blevet ‘rationaliseret’ for at gøre det lettere at interagere med. Men under hjelmen ligger der nemlig en 5,2-liters V10-motor, som er langt mere effektiv end den foregående 5,0-liters V10, men yderligere har den også mere power (552HK ved 8000 o / min) og et højere omdrejningsmoment. Den er også renere, hovedsageligt takket være et Bosch-brændstof system med direkte indsprøjtning. Firehjulstrækket er opdateret, og den største forskel ligger nok i hardware og softwareren til e-gear-padlen gearkassen. Skift i den nye Corsa-tilstand forekommer 40 procent hurtigere nu og selv i comfort og Sport-tilstande sker ændringerne hurtigere og mere glat. I hjertet af Gallardo er en V10-motor med 552 hk, men den anden nøglefaktor er dens relative mangel på vægt. Ved 1410 kg er denne bil imponerende let til en 4WD superbil. Når du derefter kombinerer dette med den nye V10-motors lækre soundtrack, har Gallerdo LP560-4 virkelig alle de ingredienser, der skal til for at få enhver bilentusiast op af stolen. Jeg fik testen den til 0-100 km/t på blot 3,7 sekunder, og 0-160 km/t på blot 7,7 sekunder – næsten lige så hurtigt som lamborghini påstår den kan. 

“Tidligere har en Lamborghini været kendt for at være fantastisk på de lange lige strækninger, og så skulle man holde vejret og håbe på man ikke faldt af i det næste store sving.”

En medvirkende årsag til dens hastighed er dens nye gearkasse som nævt foroven. Skiftene i sig selv er muligvis ikke de mest “smooth”, fordi Lamborghini har indstillet softwaren til at levere et bevidst dunk på vej op – en kvalitet, som jeg personligt finder irriterende. Men du kan ikke sætte en finger på hastigheden af skiftende.

“560-4 føles så beroligende og raffineret på en motorvej – et bevis på at dens ingeniører har opnået noget helt specielt, og tænkt den ind som en hverdagsbil.”

Tidligere har en Lamborghini været kendt for at være fantastisk på de lange lige strækninger og så skulle man holde vejret og håbe på, at man ikke faldt af i det næste store sving. Men Gallardo 560-4 ændrer denne opfattelse med sin fantastiske blanding af greb og balance, for ikke at nævne dens styring og trækkraft, som begge er fremragende. Yderligere skal det tilføjes at de gamle dage, hvor du nærmest skulle være smidig som en 8 årig gymnastikpige for at komme ind i en lamborghini, og når du så var inde i bilen kunne du intet se, høre eller gøre – er også borte med gallardoen. 560-4 føles så beroligende og raffineret på en motorvej – et bevis på at dens ingeniører har opnået noget helt specielt, og tænkt den ind som en hverdagsbil. I virkeligheden handler det nok mest om, at tyskerne er kommet med ind over, og det mærkes tydeligt. Man har taget det bedste fra begge verdener, og sammensat det i en.

Gallardoen er veludstyret for en Lamborghini, og alt fungerer som det skal, hvilket uden tvivl er takket være Audi-indflydelsen. Til min smag minder kabinen dog for meget om en Audi. Du kan næsten ikke se forskel på en Gallardo og en Audi R8 inden i. Det finder jeg trist og savner faktisk en mere flamboyante kabine. Dette er de så kommet efter med i den nyere Huracan, så jeg er nok ikke den eneste som har påpeget dette gennem tiden.

Dette er muligvis den billigste måde at eje en nyere Lamborghini, men der er intet “junior” ved denne maskine, til trods for at den er lille og har en mindre motor. Gallardo LP560-4 var på mange måder Lamborghini’s mest komplette superbil, da den udkom – og ser man på de nyere biler som Huracan, ses det tydeligt at man har bygget videre på denne brugervenlighed.

“Er det den bedtse superbil på markedet? Nej, og man kan godt se at årene har sat sine spor – men med det sagt, er det forsat en fantatisk bil.”

Gallerdoen havde bare et niveau af kvalitet og brugervenlighed, som ikke normalt var forbundet med nogen bil af denne art, da den udkom. I sidste ende er den ikke så strålende som Ferrari 458 Italia eller så avanceret som McLaren’s MP4-12C, men Gallardoen kan bare et eller andet. Dens flamboyante design og skrigende V10 lyd får mange til at vende hovedet. Der er ingen tvivl om, at lamborghinis største milepæl i mange år var Gallardoen, og hvis jeg selv skal sige det, har det været et positivt move fra deres side.

Gallardoen fylder i år 17 år (LP560-4 12 år), og jeg må ærligt konstatere, at jeg fortsat syntes, at det er en hammerende smuk bil. Er det den bedtse superbil på markedet? Nej, og man kan godt se at årene har sat sine spor – men med det sagt, er det forsat en fantatisk bil.